با عرض پوزش، درگاه پرداخت سایت موقتا غیرفعال می‌باشد. جهت خرید محصولات، لطفا از راه‌های ارتباطی اعلام شده، با ما در تماس باشید.

سیستم عصبی اتونومیک یا خودمختار ANS Charge چیست؟

هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید و کیفیت خواب خود را با برنامه Nightly Recharge چک می‌کنید متوجه می‌شوید که ساعت پلار شما موارد گوناگونی از قبیل ضربان قلب، سرعت تنفس، و فاکتورهای دیگر که مرتبط با خواب هستند را اندازه‌گیری کرده است. در میان این فاکتورها گزینه‌ای به نام ANS Charge  وجود دارد. تا به حال فکر کرده‌اید که بار ANS و یا موارد دیگر دقیقا گویای چه چیزی هستند؟ خب اگر تا به حال فکرتان درگیر این مواضع نشده بهتر است در این مقاله با ما باشید تا دریابیم که ANS Charge یا بار سیستم عصبی اتونومیک به چه معناست و چه نقشی در کیفیت خواب ما دارد؟ ( و یا در بیداریمان)

 

سیستم عصبی اتونومیک چیست؟

این سیستم در واقع بخشی از سیستم عصبی ثانویه ماست (PNS) که تمام عصب‌های خارج از سیستم عصبی مرکزی (ANS) را در برمی‌گیرد. PNS مسئول ارتباط بین سیستم عصبی مرکزی به تمام دست‌ها و پاها، ارگان‌ها، و پوست است که به این معنیست که این سیستم عصبی تا انتهایی‌ترین بخش تمام بدن کشیده شده است. تمام فعالیت‌های اتوماتیک بدن شما از جمله نفس کشیدن، ضربان قلب توسط سیستم عصبی اتونومیک یا خودمختار تنظیم می‌شوند. در حالی که این سیستم مانند ساعت و با دقت بسیار بالا در حال کار کردن است اما غالبا ما متوجه عملکرد آن نمی‌شویم.

 

بخشی از وظایف سیستم عصبی اتونومیک شامل موارد زیر است؛

  •  دمای بدن
  • تولید بزاق دهان، عرق بدن و تمام مایعات بدن
  • هضم غذا
  • سوخت و ساز بدن
  • برقراری تعادل الکترولیت ها
  • ضربان قلب
  • فشار خون
  • سرعت تنفس
  • پاسخ‌های مردمک چشم
  • پاسخ‌های جنسی
  • دفع و ادرار
  • پاسخ های احساسی

* بخش های مختلف سیستم عصبی خودمختار

 

تمام مواردی که در بالا یاد شد توسط سه بخش مختلف از این سیستم عصبی مدیریت می شود

. سیستم عصبی سمپاتیک
این بخش مرکز عملکرد و پاسخ‌های سریع به عوامل بیرونی پرخطر، هیجانی و پر فشار است. زمانی که ضربان قلب شما بالاتر می‌رود، مردمک چشم‌هایتان گشاد می‌شود و احساس پاسخ‌های گریز و خطر می‌کنید این سیستم فعال شده است.

. سیستم عصبی پاراسمپاتیک
این سیستم به شما کمک می‌کند تا بعد از پاسخ‌های خطر و گریز به حالت نرمال بازگشته و آرامش یابیم. همچنین در زمان هضم غذا و استراحت فعال است، بنابراین باعث کاهش ضربان قلب و افزایش تولید موکوز (بزاق لوله گوارش) و بزاق دهان می‌شود.

. سیستم عصبی روده ای
این سیستم به عنوان سیستم عصبی ذاتی یا باطنی نیز شناخته می‌شود که توسط شبکه‌ای از اعصاب در دیواره دستگاه گوارش کنترل عملکرد این دستگاه را برعهده دارد.

 

سیستم عصبی اتونومیک در خواب چه تاثیر و عملکردی دارد؟

زمان خواب سیستم عصبی پاراسمپاتیک فعال می‌شود تا تاثیراتی که فعالیت سیستم سمپاتیک بر روی بدن گذاشته است را کاهش داده و باعث ریکاوری و استراحت بدن شود. این ایجاد تعادل در نهایت منجر به بازیابی توان بدن می‌شود تا در روز بعدی امکان شروع مجدد یک روز عالی را داشته باشیم. گاها ممکن است در شب وقتی می‌خواهیم استراحت کنیم شدیدا تقلا کنیم تا به خواب برویم. ممکن است ضربان قلبمان بالا باشد یا افکاری به سراغمان بیاید که خواب را از چشمانمان بگیرد، بدن در حال چالش بین تاثیر اعصاب سمپاتیک بر پاراسمپاتیک است و باعث می‌شود که بی‌خوابی یا کم خوابی برایمان اتفاق بیافتد. همه‌ی اینها ممکن است گاها برای تمام افراد رخ دهد و جای هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد.

با این حال، اگر این اتفاق به صورت منظم برای شما رخ می‌دهد، به این معنیست که فعالیت بیش از اندازه مغز همراه با استراحت نداشتن بدن‌تان منجر شود تا ریکاوری مناسب در طی خواب شبانه را نداشته باشید و به بیماری بی‌خوابی دچار شوید. برای حل کردن این مشکل، بهتر است محل خوابتان را کم نور و کم صدا کنید. حتی می‌توانید قبل از خواب مدیتیشن انجام دهید تا استرس‌تان را کاهش داده و خواب بهتری را تجربه کنید.

 

ANS Charge در برنامه Nightly Recharge  پلار چیست؟

زمانی که برنامه Nightly recharge را هر روز صبح چک می‌کنید، مشاهده می‌کنید که  پلار دو استاندارد را برایتان ارزیابی کرده است؛ ANS Charge (شارژ سیستم  عصبی اتونومیک) و Sleep Charge (شارژ خواب) از برآیند نتایج این دو مورد Nightly Recharge اعلام می‌کند که کیفیت خواب خوب یا راضی کننده بوده است و شما بر این اساس می‌توانید تصمیم بگیرید که فعالیت‌های روزانه خود را چگونه تنظیم کنید. البته این برنامه توصیه‌های برای خواب، تمرینات روزهای آتی ارائه می‌دهد تا سطح انرژی خود را پایدار نگه دارید. بخش شارژ خواب یا Sleep Charge به صورت سنتی کیفیت خواب و چرخه خوابتان را بررسی می‌کند، اینکه چه زمان‌هایی در حال استراحت بوده‌اید و با مقایسه این اطلاعات با اطلاعات ۲۸ روز گذشته اعلام می‌کند که چه مقدار استراحت داشته‌اید. ANS Charge یا شارژ سیستم اتونومیک کمی متفاوت‌تر عمل می‌کند، به همین دلیل هم هست که برآیند اطلاعات این دو باهم امتیازی دقیق از کیفیت خوابتان می‌دهد و Nightly Recharge ساعت های پلار را متمایز می‌کند. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بگوییم Sleep Charge  نشان دهنده مقدار خواب و ANS Charge نشان دهنده‌ی کیفیت خواب است.

در واقع با سنسورهای نوری‌ای که بر روی مچ بند ساعت پلار وجود دارد ابتدا سرعت تنفس و عدد HRV شما بدست می‌آید و سپس بر این اساس سرعت به خواب رفتن را در ساعتهای اولیه خواب اندازه‌گیری کرده و اطلاعات هر روز را با ۲۸ روز گذشته مقایسه می‌کند در نهایت ANS Charge  شما بدین روش اندازه‌گیری شده است. لازم به ذکر است این اندازه‌گیری‌ها در چند ساعت ابتدایی خواب اندازه‌گیری می‌شود تا ارزیابی کند که شما با چه سرعتی به خواب می‌روید. میزان ضربان قلب زمانی بیشترین تاثیر خود را دارد که باعث شود شرعت تنفس و ANS Charge  کمترین عدد را نشان دهند. هرچقدر ANS Charge عدد بالاتری داشته باشد نشان دهنده این است که سیستم قلبی و عروقی شما بهتر ریکاور شده است. در نتیجه تغییرات ضربان قلب اگر به صورت افزایشی – کاهشی باشد باعث می‌شوند تا سطح ریکاوری کمتر شود. و بالعکس اگر این تغییرات به صورت کاهشی- افزایشی باعث می‌شوند تا اعمال ریکاوری بهتر صورت پذیرد.

 

منبع:  وبلاگ سایت پلار 

این نوشته در مجله ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاوران زیگورات اسپرت
ارسال پیام